De tweede week - Reisverslag uit Älvdalen, Zweden van Nick Mostert - WaarBenJij.nu De tweede week - Reisverslag uit Älvdalen, Zweden van Nick Mostert - WaarBenJij.nu

De tweede week

Blijf op de hoogte en volg Nick

25 Oktober 2020 | Zweden, Älvdalen

Hej!

De tweede week zit erop en ik ben inmiddels wel geland en gewend aan de verschillen met die wij kennen. Het is op moment van schrijven 6 graden en het voelt warm. Muts kan af en de handschoenen ook, dat is toch ook wel weer fijn.

Afgelopen dinsdag hadden we de eerste sneeuw hier en er is evenveel gevallen als in een piek in Nederland, waar we een hele winter over doen. Helaas bleef de sneeuw maar even liggen en was er regen voor in de plaats. Deze week wordt er ook nog geen sneeuw verwacht, maar ik heb in ieder geval al wel de eerste kou geproefd.

Op het moment dat het weer echt gaat vriezen, zal het waarschijnlijk ook niet meer warmer worden, ben benieuwd hoe ik dat ga ervaren..

Deze week hebben we de doghouses afgemaakt en aankomende week plaatsen we de daken erop, zodat de honden droog kunnen zitten. Vrijdag is helaas tijdens het klussen mijn telefoon gesneuveld, vandaar geen foto’s deze week in mijn verhaal. Morgen ga ik naar een telefoonwinkel in Älvdälen in de hoop dat ze mijn scherm kunnen maken. Vrijdag gingen we met de honden trainen en dat was super tof. Het was prachtig weer en ideaal om te kunnen trainen. Na het trainen gingen we naar de buurman (zo’n 3km verder) en aten we een traditioneel gerecht uit de omgeving. Een soort pannenkoeken met bacon en bereid zoals marshmellows. Heel grappig en gezellig. De naam van het gerecht is kolbulle.

Zaterdag hadden we een complete vrije dag en zijn we gaan cross country skieën. Lijkt op langlaufen, maar dan in een veel hoger tempo. Was tegelijkertijd ook mijn eerste keer op ski’s. Heel leuk, maar wel super zwaar. En als er 5-jarigen je voorbij skieën wordt er wel gelachen. Desondanks heel veel lol gehad, mooi de bergen van Zweden in kunnen kijken en fijn om even van het terrein af te zijn.

Na het skieën zijn we naar een vriend van mijn host gegaan om daar te gaan eten. Deze vriend woont midden in de bergen zonder elektriciteit. Hij heeft hier in de zomer een cow farm. Hele bijzondere ervaring. Ook hier aten we een gerecht uit het gebied. Leek erg op het gerecht wat we de dag ervoor hadden, alleen heet het hier kolpanna.

De bonding met de honden is erg belangrijk, om ze te leren kennen en hoe ze reageren op elkaar. Elke avond hebben we daardoor honden te logeren in de cottage. Pelly is een ontsnapper en heeft tot nu toe elke avond geslapen. Verder wisselen we af met andere honden, mits ze met Pelly kunnen omgaan. Vanavond hebben we Vitta te logeren, en dat is de moeder van Pelly. Het is heel gezellig om samen onder een deken met één van de honden te slapen. Lepeltje lepeltje voelt toch ineens heel anders aan.

Op vrijdag is helaas mijn telefoon gesneuveld tijdens het klussen. Dinsdag ga ik naar de winkel in de hoop dat ik mijn scherm kan laten repareren. Vandaar heb ik dit weekend geen foto’s kunnen delen.

Verder gaat het hartstikke goed hier. Jeppa gaat ergens deze week weer naar huis en dan ben ik samen met Ulrica. We zijn plannen aan het maken hoe we zo goed mogelijk het seizoen in gaan en door kunnen komen.

Ik kan niet wachten om meer van de omgeving te kunnen zien en de rust te proeven die er hier heerst.

Nu gaan we lekker slapen want er komen morgen toeristen om de kennels te bekijken. Spannend!

Slaap lekker en tot een volgende keer!

Hejhej


  • 26 Oktober 2020 - 14:59

    Judith:

    Wow al sneeuw!!
    Lepeltje lepeltje met een hond is de meest ralaxe manier om in slaap te komen. Warm en gezellig. Ben ook benieuwd naar je foto's, hoop dat je telefoon snel gemaakt is. Have funnnnnn!!
    Groetjes juudje

  • 26 Oktober 2020 - 16:00

    Lida:

    Hoi Hoi,

    Hier een berichtje weer uit het saaie Nederland

  • 26 Oktober 2020 - 16:59

    Janine:

    Klinkt goed Nick. Behalve van de kapotte telefoon. Veel plezier weer komende week. Groeten uit Maassluis

  • 26 Oktober 2020 - 17:40

    Ad:

    He geweldig Nick en wel iets heel anders dan bij Panos / Alfa en samen met een hond in bed

  • 27 Oktober 2020 - 11:00

    Rien Mostert:

    Hoi Nick,

    Jammer dat je telefoon stuk is, zal ik mijn telefoon naar je sturen ?
    Blijf genieten ! Maak van elke dag een feestdag !
    Pas goed op jezelf en blijf gezond
    Opa

  • 27 Oktober 2020 - 14:00

    Jennifer Breederveld:

    Hey nick,

    weer heerlijk om te lezen en buiten je telefoon verloopt alles lekker zo te lezen. Geniet er van, hopelijk lukt het met je telefoon want ik geniet ook van je foto's/filmpjes en veel plezier toegewenst.


  • 28 Oktober 2020 - 08:41

    Herms:

    Hej Nick, niets teveel gezegd over het mooi, rustige Zweden. Heb een geweldige tijd en geniet van alle mooie dingen om je heen. Zo te lezen lukt je dat al erg goed. Vi Ses

  • 28 Oktober 2020 - 08:42

    Herma:

    Even de goede naam bij het bovensaande berichtje

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zweden, Älvdalen

Zweden

Werkend op een Husky farm

Recente Reisverslagen:

28 Maart 2021

De laatste

13 Februari 2021

Aurora Borealis

10 Februari 2021

The next step

21 November 2020

Het vervolg

25 Oktober 2020

De tweede week
Nick

Ontdekkend naar de wereld. Op zoek naar nieuwe culturen, nieuwe ervaringen, nieuwe mensen, nieuwe culinaire hoogtepunten, nieuwe verhalen.

Actief sinds 24 Sept. 2020
Verslag gelezen: 409
Totaal aantal bezoekers 4732

Voorgaande reizen:

11 September 2022 - 15 December 2022

Griekenland

26 Oktober 2021 - 01 April 2022

Noorwegen

12 Oktober 2020 - 11 April 2021

Zweden

Landen bezocht: