Aurora Borealis - Reisverslag uit Kiruna, Zweden van Nick Mostert - WaarBenJij.nu Aurora Borealis - Reisverslag uit Kiruna, Zweden van Nick Mostert - WaarBenJij.nu

Aurora Borealis

Door: Nick

Blijf op de hoogte en volg Nick

13 Februari 2021 | Zweden, Kiruna

Donderdagmiddag 15:17, vertrek uit Helsingborg
Vrijdagmiddag 14:29, aankomst Kiruna

23 uur en 12 minuten. Als je de trein vanuit Amsterdam naar het Oosten neemt, doorkruis je misschien zes a zeven landen? Hier in Zweden, ben je nog steeds in Zweden. Het was gelukkig een goede reis. Van Helsingborg naar Hasslehom, vanaf daar naar Stockholm. In Stockholm de nachttrein naar Boden, waar ik de laatste trein nam naar Kiruna. De nachttrein was een bijzondere ervaring. Ik had een slaap compartiment geboekt, met kans op vijf andere mensen. De cabine was ongeveer 2 bij 3 meter, met in totaal zes bedden. Ik deelde de cabine met een familie van drie en dat was best gezellig. Goede nacht gehad.
Ik werd opgehaald door een andere workawayer. Vijftien minuten rijden vanaf Kiruna was de farm gelegen en mijn mond stond de hele rit open van verbazing. Wat een omgeving, dit is precies wat ik wilde. Noord Zweden is zo verschrikkelijk anders dan het zuiden, bijna niet voor te stellen.
Rondje over het terrein, aantal keren te hebben voorgesteld, avondeten, elkaar leren kennen, zo’n eerste dag is altijd een beetje verkennen. Er was een evening tour gepland die avond dus ik kon gelijk assisteren. De honden hier zijn waanzinnig goed getraind en het voelde zelfs een beetje easy. Dit had ik op mijn eerste husky avontuur nog niet ervaren. Ik stond verbaasd.
Om 21:00 was ik een frisse neus aan het halen, toen ik een vreemd iets in de lucht zag. Het zal toch niet? Ik rende het huis in om te vragen of dit een aurora was en dat was het. Wat een magisch iets. Het danste in de lucht, veranderde van vormen, verdween en verscheen weer. Nog nooit zoiets gaafs gezien en alles wat er van gezegd wordt, klopt.
Na een uur de toerist te hebben uitgehangen moest ik naar binnen, het was namelijk erg koud. Na wat kletsen was het tijd om naar bed te gaan. Klaar om hier aan de slag te gaan, dit voelt namelijk erg goed.

God morgon. Gisteravond zijn er gasten aangekomen om een nacht te blijven en een ontbijtje hoort bij de overnachting. Vroeg opgestaan om deze te verzorgen samen met Sonja, de workawayer die mij heeft opgehaald van het station. Zelf ontbeten, wakker worden en poep geschept. In de middag stonden er wat kleine taken gepland, maar ik was vooral bezig om mijn weg een beetje te vinden. Dat lukte aardig gelukkig, zo de eerste dag. Alle honden uit mijn hoofd geleerd, de harnassen ben ik nog mee bezig.
Twee tours gehad vandaag, één in de middag en één in de avond. Tijdens de tweede tour vroeg mijn host, Per, of ik ooit op een snowmobile had gezeten. Mijn antwoord is nee, waarop hij zei: “follow”.
Wat een super gave ervaring was dit. Afgelopen nacht was er een flinke sneeuwstorm langs geraasd waardoor alle trails weg gesneeuwd waren. Deze moesten opnieuw worden gemaakt en dat werd met de snowmobile gedaan. Erg zwaar, wel tof. Paar keer gevallen doordat er zoveel sneeuw was gevallen dat de trails niet meer zichtbaar waren. Ik vroeg me af of mijn neus er nog op zat, mijn knieën waren bevroren, net zo goed als mijn tenen. Maar het was zo tof. Na een anderhalf uur kwamen we uit op een heel groot open gebied en daar verscheen de Aurora weer. Dit keer minder groen, wel een stuk breder en liep als een echte baan. Die danste in de lucht.
Wat een dag. Wat een hoop nieuwe dingen weer geleerd en wat ben ik dankbaar dat ik dit allemaal mag meemaken. Ik voel dat ik nu echt op mijn plek zit. Op het moment van schrijven zit ik gapend voor het scherm, maar enorm tevreden. Laten we zien wat morgen ons gaat brengen.

God natt och tack så mycket!

  • 14 Februari 2021 - 10:21

    Eric:

    Hoop dat je snel je plek vind tussen de rest van de mensen daar. En geniet er van. Pas op voor bevroren ledematen.

  • 14 Februari 2021 - 11:12

    Annette Koopmans:

    Wat klinkt dat allemaal goed Nick!

  • 14 Februari 2021 - 12:07

    Helena En Robert:

    Wat klinkt dat geweldig en wat schrijf je beeldend. Heel makkelijk voor te stellen. Knap, hoor! Heel veel plezier, geniet van alles! Veel liefs, Helena en Robert

  • 14 Februari 2021 - 16:27

    Rien Mostert:

    Hoi Nick,

    Wát een enthousiasme !! Heerlijk om te lezen ! Fijn dat je nu op je "stekkie" bent dat je zocht.
    Misschien wel een beetje erg koud, maar daar was je op voorbereid.
    Ga genieten, jongen !! Wij denken aan je !

    Groetjes
    Opa

  • 15 Februari 2021 - 14:59

    Corrie:

    Lieve Nick, wat klinkt dat allemaal geweldig en wat ben ik blij voor jou dat het nu helemaal is
    gelukt. ga ervan genieten het is je van harte gegund. het ga je goed veel liefs en houd ons op de hoogte. Dikke knuf. Corrie.

  • 15 Februari 2021 - 16:34

    Ad.scheepens:

    He geweldig Nick wat een verhaal dat is genieten met een grote G
    En mooi dat je het naar je zin hebt super en dik verdiend

  • 16 Februari 2021 - 12:29

    Toon:

    Hoi Nick. Wat een ervaring zeg. Dit in tegenstelling tot wat je hebt meegemaakt in het zuiden van Zweden. Ga er nu intens van genieten en dan ervaar je, wat jou voor ogen lag. Mask er een mooie belevenis van. Groetjes Toon en Monique

  • 18 Februari 2021 - 21:50

    Willy :

    We lezen wat we kunnen en zijn elke dag bij je


  • 18 Februari 2021 - 21:50

    Willy :

    We lezen wat we kunnen en zijn elke dag bij je


  • 18 Februari 2021 - 21:50

    Willy :

    We lezen wat we kunnen en zijn elke dag bij je


  • 07 Maart 2021 - 08:13

    Herma:

    Hej Nick, wat fijn om te lezen dat jij je plek hebt gevonden. Dat jij gelijk verwelkomd werd door de aurora borealis is echt fantastich. Heb nog mooie maanden voor de boeg.
    Vi Ses

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zweden, Kiruna

Zweden

Werkend op een Husky farm

Recente Reisverslagen:

28 Maart 2021

De laatste

13 Februari 2021

Aurora Borealis

10 Februari 2021

The next step

21 November 2020

Het vervolg

25 Oktober 2020

De tweede week
Nick

Ontdekkend naar de wereld. Op zoek naar nieuwe culturen, nieuwe ervaringen, nieuwe mensen, nieuwe culinaire hoogtepunten, nieuwe verhalen.

Actief sinds 24 Sept. 2020
Verslag gelezen: 356
Totaal aantal bezoekers 4727

Voorgaande reizen:

11 September 2022 - 15 December 2022

Griekenland

26 Oktober 2021 - 01 April 2022

Noorwegen

12 Oktober 2020 - 11 April 2021

Zweden

Landen bezocht: