The next step - Reisverslag uit Helsingborg, Zweden van Nick Mostert - WaarBenJij.nu The next step - Reisverslag uit Helsingborg, Zweden van Nick Mostert - WaarBenJij.nu

The next step

Door: Nick

Blijf op de hoogte en volg Nick

10 Februari 2021 | Zweden, Helsingborg

Hej hej hallä!

Ik leef nog. Geen zorgen. Ben nog steeds in Zweden en nog niet van plan om naar Nederland te komen. Wat heb ik er te zoeken? Avondklok, rellen, restricties, daar heb ik hier in Zweden gelukkig geen last van. Ook ben ik dakloos en werkloos *knipoog* en heb ik nu geen reden om uit Zweden te vertrekken.
Vier maanden geleden ben ik in Zweden aangekomen met het idee om zes maanden op een Husky farm te werken. Zoals ik eerder schreef, was dit helaas geen succes en moest ik hier na zes weken voor mezelf weg. Ik was er niet happy, ongeacht hoe leuk en gaaf het was om met de honden te werken.
Gelukkig kon ik bij een vriendin terecht in Helsingborg, anders had ik of terug naar Nederland vertrokken of langer ongelukkiger geweest. Helsingborg was heel prettig. Terug in de stad was niet waar ik naar op zoek was en eigenlijk wat ik wilde ontsnappen in Nederland, maar het was fijn om even een plek te hebben waar ik mezelf weer even kon opladen. Om met een nieuwe en positieve mindset mijn avontuur te vervolgen. Maar toch wilde ik wat doen. In Helsingborg was niet heel veel te doen, Covid-19 was ook een pain in the ass. Ik wilde weer aan de slag.
Na zes weken heb ik een bericht ontvangen om op een organische farm te helpen. Deze farm was gelokaliseerd vlakbij Växtorp, niet ver van Helsingborg vandaag. Met een heleboel boerderijdieren en het feit dat ik kon leren over organisch farmen, klonk dit als een super toffe uitdaging. 4 januari arriveerde ik hier, maar was de dag erna al vrij zeker dat hier niets te doen was voor mij. De dieren hadden bijna geen verzorging nodig of werden gedaan door iemand die er full time werkte. Buiten dat was het voornamelijk de keuken schoonmaken die ik zelf vies maakte.
Helaas weer geen succes, maar de moed zat er nog goed in. Tijdens mijn verblijf hier ging ik op zoek naar een andere plek. Voornamelijk organische farms, omdat de husky farms op dit moment erg karig waren. Ik ben hier gestart met het leren van Zweeds (Had ik veel eerder moeten doen, maar goed) en ik ken de eerste 5 tonen van Nothing Else Matter op de gitaar.
Na anderhalve week had ik contact met een farm vlakbij Hörby, ongeveer twee uur ten zuiden van Växtorp. Hier werd het hele jaar door gefarmd en ook de dieren die hier woonden hadden veel meer verzorging nodig. Dit klink, alweer, super tof! Na twee weken in Växtorp te hebben vertoefd vertrok ik naar Hörby, voor de vierde keer koffers gepakt. Aankomst was heel fijn en de rondleiding ook. Zag er allemaal veelbelovend uit en ik kon eindelijk wat doen.
Éen van de verdienmodules was het verkopen van verschillende “veggiebags” en deze moesten uiteraard gevuld worden. Koolzaad plukken in -8 is geen pretje, maar wel interessant om aan het begin van de voedselketen te staan. Diezelfde avond zou iemand de koolzaad, prei, verschillende soorten sla, bieten, artisjok, etc op zijn of haar bordje hebben.
Ik heb geleerd hoe een kettingzaag werkt. Ik heb geleerd hoe het broeden en de handel van kippen/kwartel eieren werkt. Deze farm verkocht vorig jaar kwarteleieren aan Noma in Kopenhagen! Hoe tof?
Ik heb een schaap geschoren, een koe gevild, een dood lammetje en kalf weggebracht, brood leren bakken en 120 eenden getemd.
Het was een hele toffe ervaring en de mensen met wie ik samen werkte waren ook heel tof. Leerde er een hoop, maar het was niet wat ik wilde. Ik wilde terug naar de honden, naar het Noorden, dus mijn zoektocht ging verder.
Na twee weken, vond ik een farm, die waarschijnlijk pas een paar uur op internet stond, en dat was precies wat ik zocht. Contact gezocht, contact gehad en ze hebben gezegd dat ik kan komen. Ik was enorm gelukkig en eindelijk zat het eens mee.
Op het moment van schrijven ben ik in Helsingborg. Om diezelfde vriendin nog even te zien, om morgenmiddag, 15:17 de eerste trein te pakken naar het hele verre Noorden, Kiruna wel te verstaan. Dit is een treinreis van 23 (!!) uur. Kiruna ligt in het hele verre Noorden van Zweden en is heel anders dan wat ik tot nu toe heb gezien. Waar ik voornamelijk gezeten heb is het zuiden van Zweden en is redelijk vergelijkbaar met Nederland. Heel vlak.
Vrijdagmiddag zal ik dus aankomen in Kiruna. Hier ga ik samen met twee anders Workaways zorgen voor de huskies. Het begeleiden van gasten naar hun huizen, het boeken van boekingen, huishoudelijke taken en last but not least; op de slee. Ik heb er enorm veel zin in en kan niet wachten om die trein te pakken.
Ik ben in oktober in Zweden gekomen met het idee om zes maanden op dezelfde plek te gaan werken. Het is heel jammer hoe het gegaan is, maar ik ben heel blij dat het zo gegaan is. Ik heb al heel veel leuke, mooie, interessante mensen mogen ontmoeten en dit was niet gebeurd als ik op dezelfde plek was gebleven. Ik ben heel dankbaar voor dit avontuur tot nu toe. Mijn laatste 2 maanden gaan nu bijna in en om dit mogen af te sluiten met het idee waarvoor ik naar Zweden kwam; super tof.
Ik hou jullie nu iets vaker op de hoogte, beloofd. Tenzij ik teveel tussen de huskies lig, slaap, eet, speel. Er zal helaas geen Wifi zijn in de kennels.
Tot snel lieve lezers, woof woof.

Hejda!

  • 10 Februari 2021 - 18:52

    Toon:

    Inmiddels heel wat meegemaakt, Nick. Nu hopen dat je nieuwe uitdaging wel lukt. Ook een stukje kouder in het noorden. Heel veel succes.

  • 10 Februari 2021 - 19:17

    Rien Mostert:

    Hier in Holland ( met Noord Zweedse temperaturen van min 12, min 10 in het noorden en oosten, in Maasdijk, Maassluis overdag min 2-4 ´s-nachts min 5 tot min 8.
    Wij wensen je veel plezier en succes op je laatste ? farm ! Fijne treinreis morgen, wij denken aan je . En uiteraard veel plezier met de huskies. Ik heb wel gezien dat Kiruna een klein stadje is met veel dorpen er om heen, het kleinste dorp heeft DRIE inwoners ! Allemaal heel uitgestrekt daar, er zijn daar geen disco's, trouwens die zijn toch gesloten wegens corona !
    Ga genieten jongen ! Met volle teugen !
    Groetjes Opa



  • 10 Februari 2021 - 19:19

    Judith:

    wat leuk te lezen, pfff 23 uur, maar naar iets moois. Lekker kroeken, spelen en slapen met de husky's, er gaat niets boven de liefdevolle een hond. Daar kunnen veel mensen een voorbeeld aan nemen

  • 10 Februari 2021 - 19:25

    Astrid Van Gennip :

    Nick, wat een verhaal. Heel erg veel succes en hoop dat je droom uitkomt nu. Groetjes

  • 10 Februari 2021 - 19:34

    Peter Van Gennip:

    Hoi Nick, fijn om iets van je te horen.
    Als ik het zo allemaal lees maak je veel mee.
    Ik hoop dat je het naar je zin blijft houden en nog meer leer momenten blijft hebben.
    Ik wens je veel wijsheid en mooie momenten toe.
    We blijven je volgen, heel veel succes.

  • 10 Februari 2021 - 19:47

    Desiree:

    Ooh super leuk om iets van je van je te lezen hoop dat dat supergaaf gaatcworden voor je .veel succes en plezier veel liefs desiree herman en ashley

  • 10 Februari 2021 - 20:15

    Adscheepens:

    He Nick leuk weer wat van je te horen en hopen dat dit wel gaat lukken heel veel succes groetjes Caroliene + Ad

  • 10 Februari 2021 - 21:38

    Jasp:

    Succes Nick en hopelijk is dit een schot in de roos.
    Groeten Jaap, Wies en de kids

  • 10 Februari 2021 - 21:56

    Rob Van Beek:

    Hoi Nick, goed dat je nu eindelijk dit stuk van jou droom waar kan maken. Heb je ook dubbel en dwars verdiend. Maar ook een paar ervaringen rijker waar je ooit nog wat aan gaat hebben.
    Heel veel succes daar, blijf je volgen.
    Groeten Rob

  • 10 Februari 2021 - 22:54

    Fam Bell :

    Heey Nick
    Wat een verhaal...

    Goed om te horen dat het goed met je gaat..
    Heel veel succes en heel veel plezier.
    En wij lezen mee...

    Liefs Andrew, Corrina, Shawn en Kay


  • 11 Februari 2021 - 06:49

    Laura:

    Je bent een doorzetter! En is het wel een avontuur als er geen tegenslagen zijn die je moet overkomen? Trots op jou en geniet van de volgende mooie plek!

  • 11 Februari 2021 - 09:42

    Eric :

    Ik hoop dat je trein reis voorspoedig gaat.
    En dat je nu echt aan de slag kan waar je voor ging.
    Tot horens.

  • 11 Februari 2021 - 20:38

    Marten En Willy:

    Ha Nick, net je verslag aan Marten voorgelezen.
    Kiruna opgezocht - ook zonder WiFi- en genoten van je enthousiasme. Hier in de caravan is het 22°, maar buiten al -11.6, en het wordt nóg kouder. Overdag zorg ik voor vogels en eekhoorns. Ook hier ligt heel veel sneeuw, mooi hoor. We denken aan je, hopen dat je blijft genieten. Tot de volgende keer, liefs!

  • 12 Februari 2021 - 19:52

    Marian:

    Succes Nick, je bent nu al zover gekomen, het gaat goed komen met jou.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zweden, Helsingborg

Zweden

Werkend op een Husky farm

Recente Reisverslagen:

28 Maart 2021

De laatste

13 Februari 2021

Aurora Borealis

10 Februari 2021

The next step

21 November 2020

Het vervolg

25 Oktober 2020

De tweede week
Nick

Ontdekkend naar de wereld. Op zoek naar nieuwe culturen, nieuwe ervaringen, nieuwe mensen, nieuwe culinaire hoogtepunten, nieuwe verhalen.

Actief sinds 24 Sept. 2020
Verslag gelezen: 393
Totaal aantal bezoekers 4832

Voorgaande reizen:

11 September 2022 - 15 December 2022

Griekenland

26 Oktober 2021 - 01 April 2022

Noorwegen

12 Oktober 2020 - 11 April 2021

Zweden

Landen bezocht: