De eerste week - Reisverslag uit Nornäs, Zweden van Nick Mostert - WaarBenJij.nu De eerste week - Reisverslag uit Nornäs, Zweden van Nick Mostert - WaarBenJij.nu

De eerste week

Door: Nick

Blijf op de hoogte en volg Nick

18 Oktober 2020 | Zweden, Nornäs

Hej!

Zondagavond, 18 oktober. Het is op dit moment -2 en gevoelsmatig -7. De hele week was het rond de 8 graden met een heerlijk zonnetje, vandaag was het voor het eerst echt goed koud. Vanaf woensdag wordt de eerste sneeuw verwacht en de blije gezichten hier op de farm spraken boekdelen. Het seizoen staat voor de deur en iedereen hier in de omgeving (plus alles ten noorden van hier) kijkt hiernaar uit. Ook zijn de mensen heel erg blij als het weer maart is, want de maanden december, januari en februari kunnen heel heftig zijn.

De eerste week is voorbij en het was vooral heel erg wennen. De levensstijl, de cultuur, de natuur, alle nieuwe indrukken, alles is toch net even anders.
Mijn bedoeling was om zeker iedere twee dagen iets te schrijven, maar helaas is me dit niet gelukt.

Mijn aankomst was hectisch. Na het tactisch neerzetten van mijn koffers in de cottage, moest het stapelbed nog deels in elkaar werden gezet. Dit ging niet geheel voorspoedig en viel uit elkaar. Nu switchen Jeppa en ik het onderbed van het stapelbed en een aantal matrassen en toppers op de grond. Heel primitief denk ik dan maar. De koffers en kleding slingeren door de kamer, maar dat heeft ook wel wat.

De eerste dag werd er direct gewerkt. Op de farm worden er nieuwe “dogyards”, zo noem ik ze maar even, gebouwd. Zie het als een redelijk groot stuk grond waar de honden in leven. Hier hebben we er 9 van. Flink aan het timmeren en zagen, zo zag eigenlijk de eerste week eruit. De laatste twee maken we morgen en dinsdag af.
We beginnen de dag ergens tussen 0900 en 0930. Om 19:00 stoppen we en geven we de honden te eten. Dit is een heel chaotisch moment. Iedereen die een hond heeft weet hoe wild de hond kan worden. Kun je nagaan dat hier 19 huskies losgaan.
Dan hebben we even wat rust nodig en eten we rond 21:00. Na een film oid gaan we slapen. Ik heb verder nog niet heel veel van de omgeving gezien door de dagen die we hier doormaken, maar dat komt zodra de dogyards af zijn.
Woensdag mocht ik voor het eerst mee op de Quad om te gaan trainen met de honden. 10 honden voor de quad, die de quad vooruit trekken, zo rond de 35 km/u. Wat een power zit er in deze honden! Heuveltje op wordt er uiteraard wel een beetje gas meegegeven.
Het aanlijnen van de honden is echt een heel, tja, super, gigantisch, chaotisch iets. De quad wordt vooruit gereden en de pulling line wordt uitgerold. Dit maakt de honden hélemaal wild. Oordoppen geadviseerd. Het huilen en blaffen is echt zo luid, onvoorstelbaar. Dit is waar deze honden voor leven, dit vinden ze leuk. En het was heel bijzonder om te zien hoe ze hiervan genieten.

De eerste week was dus vooral op het terrein. Maar dit was niet erg. Hierdoor kon ik een beetje aarden en wennen. Alles gaat toch net weer even anders. Ik hoop van de week een aantal mooie foto’s van de omgeving te maken.
Ik heb nog geen idee hoe ik de blog in ga delen, maar uiteraard iedere week post ik iets. De zondagavond vind ik een mooi moment om de week te bespreken.

As. Zaterdag gaan we Cross Country Skieën met de honden en hier ben ik heel benieuwd naar!
Voor nu is het bedtijd om morgen weer fit met de hamer aan de slag te gaan.
Slaap lekker!

PS. Nog geen beren gezien helaas. Ik hou jullie op de hoogte!

  • 18 Oktober 2020 - 23:25

    Astrid Van Gennip :

    wow, super leuk om te lezen hoe het je daar vergaat. Succes

  • 18 Oktober 2020 - 23:30

    Janine:

    Oh gaaf. Sneeuw op komst

  • 18 Oktober 2020 - 23:38

    Melissa :

    Leuk om te lezen Nick, veel succes

  • 18 Oktober 2020 - 23:39

    Moon Van Katwijk :

    Wat een heerlijk verhaal Nick .... ik kan me er iets bij voorstellen hoe het allemaal moet gaan. Het werken met de honden en idd dat de honden Er ook echt voor leven. Ik ken iemand in Noorwegen die Huskies heeft en er ook altijd mee bezig is. Geweldig om te zien.

    Genieten Nick ... helemaal top.

    Liefs van ons uit het mooie Maassluis.
    En ook voor jullie daar allemaal STAY SAFE.

    Moon en Jolande ❤️

  • 19 Oktober 2020 - 00:38

    Mike Wessels:

    Hey Nick wat een avontuur, GAAF veel plezier daar!

  • 19 Oktober 2020 - 01:55

    Wilco:

    Gaaf Nick fijn dat je t leuk vindt en hou ons op de hoogte grt Wilco

  • 19 Oktober 2020 - 05:48

    Bianca Vreugdenhil :

    Super leuk om jou te volgen nick , succes met alles x

  • 19 Oktober 2020 - 06:19

    Cor:

    Hoi Nick
    Gelukkig dat he het leuk vind.
    En wat goed dat jij dan toch mooi die oorwarmers kan gaan gebruiken deze aankomende week

  • 19 Oktober 2020 - 06:52

    Anouschka:

    Wat fijn dat we op je schouders mee kunnen genieten van je belevenissen.
    Jij bent een ervaring rijker..
    Laat alles maar gebeuren en ervaar. De kou is lekker maar het vuurtje van de open haard is toch wel zeer aangenaam na een dag hard werken..
    Liefs Anouschka

  • 19 Oktober 2020 - 07:02

    Ad .Scheepens :

    He geweldig Nick genieten dat is wel duidelijk super maar de kou dat is wel een dingetje om aan te wenne denk

  • 19 Oktober 2020 - 07:22

    Jenny:

    Hai Nick,

    Fijn om te lezen dat je het daar naar je zin hebt.
    Ben benieuwd naar de foto's van de omgeving.
    Sneeuw maakt het nog mooier en leuker.
    Groetjes Jenny en Jan. X

  • 19 Oktober 2020 - 07:45

    Sanne:

    Waaaauw klinkt al als een vette ervaring allemaal. Z'n eerste week is echt een ding, maar je hebt het doorstaan

  • 19 Oktober 2020 - 08:07

    Joost:

    Gaaf Nick als ik het lees dan zie ik er beelden bij dus dat is fijn lezen. Het zal allemaal best wennen zijn maar dat wat gaat komen moet geweldig zijn. Hou ons op de hoogte. Keep safe.

  • 19 Oktober 2020 - 08:08

    Jaap:

    Mooi verhaal Nick.
    Het geluid van de honden doorbreekt de stilte.
    We blijven je volgen want het is intressant om te zien hoe een stadsjongen het zal ervaren.
    Groeten uit Maassluis

  • 19 Oktober 2020 - 08:33

    Eric:

    Leuk zo je beleving te lezen over je eerste week. Kijk alweer uit naar je volgende verhaal. En dat je moest wennen was toch al een beetje bekend. Het leven aldaar kan je totaal niet vergelijken met hier. Maar leef je uit met timmeren. Weer wat anders als een wijntje bedienen.

  • 19 Oktober 2020 - 09:54

    Marjan:

    Klinkt heftig Nick, maar ook een groot avontuur!! Leuk om te lezen!! Kijk uit naar meer
    X marjan

  • 19 Oktober 2020 - 10:18

    Rien Mostert:

    Hoi Nick,

    Heel fijn om weer wat van je te horen, ik heb er heel de week naar uit gekeken. Het lijkt me een hele belevenis met de husky's, had je je voorgesteld dat je dit allemaal zou meemaken ?
    De honden bijten te toch niet ? Wees maar voorzichtig !
    Geniet, jongen van elk uur ! Het wordt kouder, dus trek warme kleren aan !

    Groetjes
    Opa

  • 19 Oktober 2020 - 11:15

    Willy:

    Mooi verhaal en prachtige foto's! Verder ben ik het helemaal met opa eens.

  • 19 Oktober 2020 - 21:49

    Desiree :

    hey nick ook wij genieten van je verhaal heel fijn om te lezen
    dat het goed met je gaat. De kop is eraf veel plezier .
    Groetjes herman ashley en dees

  • 20 Oktober 2020 - 14:29

    Judith:

    Leuk te lezen Nick!!! plezier en geniet vooral van de mooie omgeving

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zweden, Nornäs

Zweden

Werkend op een Husky farm

Recente Reisverslagen:

28 Maart 2021

De laatste

13 Februari 2021

Aurora Borealis

10 Februari 2021

The next step

21 November 2020

Het vervolg

25 Oktober 2020

De tweede week
Nick

Ontdekkend naar de wereld. Op zoek naar nieuwe culturen, nieuwe ervaringen, nieuwe mensen, nieuwe culinaire hoogtepunten, nieuwe verhalen.

Actief sinds 24 Sept. 2020
Verslag gelezen: 509
Totaal aantal bezoekers 4733

Voorgaande reizen:

11 September 2022 - 15 December 2022

Griekenland

26 Oktober 2021 - 01 April 2022

Noorwegen

12 Oktober 2020 - 11 April 2021

Zweden

Landen bezocht: