Noorwegen - Wat een magie - Reisverslag uit Eiby, Noorwegen van Nick Mostert - WaarBenJij.nu Noorwegen - Wat een magie - Reisverslag uit Eiby, Noorwegen van Nick Mostert - WaarBenJij.nu

Noorwegen - Wat een magie

Door: Nick

Blijf op de hoogte en volg Nick

06 November 2021 | Noorwegen, Eiby

Heihei Hollandske,

Hvordan går det? Jeg heter Nick, hva heter du? Hun er ikke en mann. Aan mijn Noors ligt het niet, dat gaat echt als een leiden dakje. Lastige taal, maar redelijk logisch. Het is meer de uitspraak die wat lastig is, de grammatica is niet heel moeilijk. Nu scheelt het misschien dat mijn Zweeds natuurlijk vloeiend is, Zweeds en Noors schelen namelijk niet heel veel van elkaar.
Back tot he point, hallo iedereen! Een ruime week verder en tijd weer voor een verhaaltje. De reis gaat tot zover uitmuntend. Werken hier op een farm betekent niet dat je heel erg veel van de wereld gaat zien, buiten het feit dat het hier echt in de middle of nowhere is. De omgeving is prachtig; we grenzen aan een bos, met wat beekjes en de grootste rivier van de omgeving: De Alta rivier. Hier zwemt de lekkerste zalm van Noorwegen! Dus de hele wereld. Daarachter begint het Alta fjörd en dan houdt het op. Daarnaast is er niets en niemand en dat geeft een ontzettend vrij gevoel.
Ik ben nu een week aan de slag hier en ben redelijke geland. Na een half jaar lang in een soort van haze, gewoon gaan en knallen, beland te zijn, was het heel vreemd om weer op een plek te zijn waar geen verwachtingen zijn, waar niemand wat van je nodig hebt en de maatschappelijke druk gewoon ontzettend laag is. Survival of the fittest, doe het met de materialen en producten die je tot beschikking hebt en geniet. Dat is een beetje het motto hier. Het voelt heel fijn, gelukzalig bijna.
Nu ik hier weer ben voelt Zweden ook helemaal niet zo lang geleden, alsof het de dag van gisteren was. Dat ik aan kwam in Kiruna, het romantische beeld wat ik geschetst had eindelijk waar werd en een ontzettend toffe tijd heb gehad. Zo voelt het hier ook.
Waar ik nu zit zijn geen toeristen. De kennel is puur gericht op races, zoals de Finnmarkslopet (langste en moeilijkste race van Europa) en beide hosts hebben hun eigen baan naast de kennel. Hierdoor zijn de werkzaamheden ook wat verschillend dan wat ik tot nu toe heb gekend.
We beginnen de dag met de puppy walk, rond 07:00. Ja je leest het goed, we hebben hier 7 husky pups!!
Dan hebben we de ochtendroutine door voor de ouderen te zorgen. Water verversen, eten geven, poepscheppen, knuffelen, etc. De middagen verschillen een beetje en kunnen van alle soorten klussen zijn.
De avonden zijn we zo goed als vrij en hebben we geen late ritjes meer. Mijn hosts trainen iedere dag, aan het eind van de dag, en daarna is onze dag ook voorbij. Ik zelf ben helaas pas 2x mee geweest op de quad. De reden hiervan is dat het weer heel erg tegen zat en de trails niet goed genoeg waren om op te trainen. De kans op blessures was hierbij te groot en dat risico word dan niet genomen.
De band met Nikola en mijn hosts is nu al super goed en we klikken met z’n vieren ontzettend. Ik voel ook echt dat ik op mijn plek zit, maar nu moet de goede sneeuw nog komen!
Aankomende week zijn de vooruitzichten een stuk beter met een gemiddelde van -5, hierdoor blijft de grond wat kouder, de sneeuw blijft liggen en word geen ijs. Hierdoor kunnen we veel meer trainen en hoop ik zelf ook wat meer mee te gaan op de quad, of zelf te gaan rijden. De slee is in ieder geval al ingevet mocht het ineens zover zijn.
Afgelopen maanden zijn we even de stad hier in geweest, Alta. Vergelijk het een beetje met Vlaardingen, maar dan gezellig. Stelt niet heel veel voor, maar het heeft ook wel weer wat sfeer. Na bijna twee uur heb je ook wel alle winkels, uithoeken, standbeelden en kebab zaken gehad.
Laat ik het eens hebben over hoe ongelofelijk duur Noorwegen is. De verhalen kloppen inderdaad. Ik had de taak om boodschappen voor het huis te doen, voor 4 personen. Niks bijzonders, gewoon wat standaard dingen en bij de kassa had ik echt het idee; wat heb ik nou eigenlijk gekocht? In Nederland was ik voor deze boodschappen rond de €30 kwijt geweest, nu €68! Een normaal brood, geen dubbele spelt volkoren glutenvrije iets, gewoon normaal brood: €5!
Nu liggen de salarissen hier ook een soort hoger, maar als je als toerist hier bent schrik je, je rot.
Dus wie helpt mij de winter door? Slide maar in m'n DM.
Lang stuk, ik hoop dat het je niet verveeld. Leuk dat je me nog volgt en tot de volgende!

Sov god og jeg ses senere!



  • 06 November 2021 - 22:04

    Toon:

    Mooi verslag Nick en je bent nu op de plek, die je zo graag wilde. Veel plezier verder

  • 06 November 2021 - 22:16

    Ria :

    Prachtig geschreven Nick.
    Gewéldig mooi land...
    Nog heel ceel plezier

  • 06 November 2021 - 22:24

    Helena:

    Lieve Nick, het verveelt geen seconde! Ontzettend leuk om te lezen, dat je het echt naar je zin hebt en om wat te horen hoe het daar reist en zeilt. Ben benieuwd of je al mee bent geweest met een training. Spannend!
    Reineke en Arjen waren hier vorig weekend. Heerlijk gebrunched en bijgepraat.We hadden ze niet meer gezien sinds Arjen uit Kabul terugkwam. Ze zijn lekker bezig met van alles. Reineke zegt te genieten van Maassluis. Leuk!
    Wij proberen ons zo goed mogelijk aan alle coronaregels te houden. Robert is en blijft kwetsbaar. We duimen, dat er geen nieuwe golf komt en mensen zich eindelijk normaal gaan gedragen. Hoe zit dat in Noorwegen? Is iedereen daar wel gevaccineerd?
    Geniet van de rest van het weekend en succes met het Noors! Liefs van ons allebei. Helena en Robert


  • 07 November 2021 - 10:34

    Gwyneth:

    Wel de Nugatti crisis gevonden? Allemaal duur, maar die Nugatti... best ever, zelfs op Kneipp brot ;)

    Tof dat je t daar zo naar je zin hebt en heel stoer dat je weer je hart gevolgd hebt en die kant op gegaan bent!

    Ik ben jaloers ;)

  • 08 November 2021 - 14:34

    Rien Mostert:

    Hoi Nick,
    Super mooi verslag !
    Wij kijken uit naar je volgende versl;ag

  • 13 Januari 2022 - 17:59

    Willy:

    Ze betalen daar luxe-belasting, zegt Marten...geen 50% over het salaris zoals hier
    Maar ik vraag me af: kom je nog terug?

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Noorwegen, Eiby

Nick

Ontdekkend naar de wereld. Op zoek naar nieuwe culturen, nieuwe ervaringen, nieuwe mensen, nieuwe culinaire hoogtepunten, nieuwe verhalen.

Actief sinds 24 Sept. 2020
Verslag gelezen: 615
Totaal aantal bezoekers 4833

Voorgaande reizen:

11 September 2022 - 15 December 2022

Griekenland

26 Oktober 2021 - 01 April 2022

Noorwegen

12 Oktober 2020 - 11 April 2021

Zweden

Landen bezocht: