De eerste minuten in Noors Lapland - Reisverslag uit Eiby, Noorwegen van Nick Mostert - WaarBenJij.nu De eerste minuten in Noors Lapland - Reisverslag uit Eiby, Noorwegen van Nick Mostert - WaarBenJij.nu

De eerste minuten in Noors Lapland

Door: Nick

Blijf op de hoogte en volg Nick

27 Oktober 2021 | Noorwegen, Eiby

Hei!

Daar zijn we dan, weer in Scandinavië. Het voelde goed om beide benen op dit grond gebied te zetten. De schone lucht die je direct inademt, de bergen op de achtergrond, het lage sneeuw wat er al ligt, de mensen om je heen en vooral de ruimte.
Gisteren om 15:30 landde ik op Oslo, vanaf Oslo een transit naar Tromso om daar om 19:45 te landen. De taxi’s stonden klaar, om 20:00 zette ik voet in het hotel. Ami hotel, een fantastisch hotel! Schone kamer, geweldig bad, schone badkamer en toilet en zeer vriendelijk personeel. Mocht je ooit hier in de buurt zijn, raad ik Ami Hotel zeker aan.
Die avond heb ik wat rond geslenterd, cafeetje bezocht en met wat locals gekletst. Noren zijn zeer vriendelijke mensen en helemaal niet nors. Ba dum tss
De volgende dag vertrok de bus naar Alta om 16:00 dus ik had wat tijd om de stad te verkennen. Mijn uitzicht vanuit het hotel was geweldig en keek recht op bergen uit. Wat een magie! De kracht die natuur uit straalt op dat moment, maakt ons maar heel erg klein. Uiteindelijk kwam ik bij een Cable Car uit, die zo de bergen in ging. Ik had de tijd en kon dit niet laten schieten natuurlijk. €28 lichter, maar wel dubbel en dwars het waard! 747m boven Tromso, met een schitterend uitzicht erachter. De foto’s hebben jullie al voorbij zien komen, maar ik plaats ze in deze blog gewoon nog een keer.

Bus 150 naar Alta vertrok om 16:00 vanaf het centrum naar Alta. Een busreis van 6,5 uur, maar de reis naar de reis is ook een ervaring. Right? Ik had gehoopt op een grote touringcar, helaas was dit een gewoon lijnbus waar mijn knieën in mijn nek zaten. Helaas, maar goed. Ook werd het vroeg donker dus heb ik vrij weinig gezien van het uitzicht. You heb ik bijna afgekeken op Netflix, fantastisch seizoen weer! En ook ben ik begonnen aan Seaspiracy, maar die is wel heftig.

Aankomst: 22:20, Maria, mijn host, stond al op me te wachten en na het voorstelrondje en het inladen van de koffer reden we naar Eiby, de plaats waar ik nu verblijf. Na een kleine rondleiding, 7 husky pups gezien en mascotte Idefix geknuffeld lig ik nu op bed in mijn nieuwe huis voor de komende zes maanden. Er is een andere workawayer genaamd Nikola (Dat word gezellig als Maria ons roept) en komt uit Kroatië. Hij is een doghandler en is volledig verantwoordelijk voor de honden. Ik ga hem assisteren waar nodig en zo snel mogelijk die slee op hoop ik!
We hebben ons eigen huis met een eigen kamer. Ziet er allemaal heel goed uit. Ruim, schoon, privacy. In Zweden was dit soms wel anders gebleken.
Ik ga nu lekker slapen, want morgen gaat de wekker om 07:00 en dan ga ik met Nikola de omgeving verkennen. De routines leren en uiteraard de honden leren kennen.

Ik weet nog niet in welke regelmaat ik ga schrijven, dus jullie zullen af en toe iets voorbij zien komen. Leuk dat je weer meeleest en tot snel!

Sov godt!


  • 27 Oktober 2021 - 09:21

    Astrid Van Gennip :

    Super leuk om te lezen dat je weer in Noorwegen bent aangekomen. Goede reis naar het noorden.

  • 27 Oktober 2021 - 11:41

    Rien Mostert:

    Hoi Nick,
    Uit je verslag begrijp ik dat je een goede reis hebt gehad, dat doet ons goed!
    Ga er nu van genieten de komende maanden, wij denken aan je, jongen, en kijken uit naar je volgende belevenissen
    Groetjes Opa en Corrie


  • 27 Oktober 2021 - 20:31

    Esther:

    Klinkt als een droom! Xxx Ess

  • 27 Oktober 2021 - 21:44

    Andreas En Lida:

    We gaan je verhalen zeker weer lezen. Succes en het klinkt super gaaf

  • 27 Oktober 2021 - 22:01

    Monique :

    Je verhaal wekt de indruk dat het voelt als thuiskomen! Wat mooi hoe je omschrijft; ' de kracht die de natuur uitstraalt maak ons wel heel erg klein. Hetzelfde voelde en dacht ik 2 weken geleden in het Saasdal in Zwitserland waar de bergen Majestues liggen te zijn. Overweldigend en indrukwekkend!!!

  • 27 Oktober 2021 - 22:16

    Ad Scheepens :

    Mooi verslag van wat je nu al gezien en gedaan hebt we blijven je volgen geniet geniet geniet

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Noorwegen, Eiby

Nick

Ontdekkend naar de wereld. Op zoek naar nieuwe culturen, nieuwe ervaringen, nieuwe mensen, nieuwe culinaire hoogtepunten, nieuwe verhalen.

Actief sinds 24 Sept. 2020
Verslag gelezen: 307
Totaal aantal bezoekers 4833

Voorgaande reizen:

11 September 2022 - 15 December 2022

Griekenland

26 Oktober 2021 - 01 April 2022

Noorwegen

12 Oktober 2020 - 11 April 2021

Zweden

Landen bezocht: